Základná škola Veľká Ida
ETP – Učme sa učiť
Aktualizované: 16.12.2018
V
školskom
roku
2013/2014
sme
sa
zapojili
do
projektu
„Učme
sa
učiť
sa“
–
do
projektu
sú
zapojení
žiaci
0.
ročníka
našej
školy.
Cieľom
projektu
je
verifikovať
v
zahraničí
overenú
a
používanú
metódu
FIE
(Feuerteinove
inštrumentálne
obohacovanie).
Projekt
je
zameraný
na
rozvoj
kognitívneho
potenciálu detí. V školskom roku 2014/2015 pokračujeme v tomto úspešnom projekte.
Cieľ
projektu:
Zlepšiť
vzdelávacie
výsledky
detí
z
MRK
vzdelávaním
a
rozvojom
zručností
pedagógov
za
pomoci metódy Feuersteinovho inštrumentálneho obohacovania (FIE).
Zameranie
projektu:
Deti
z
MRK
začínajú
povinnú
školskú
dochádzku
spravidla
bez
predchádzajúcej
predškolskej
prípravy.
Prostredie,
v
ktorom
vyrastajú,
obvykle
neposkytuje
primerané
podnety
pre
rozvoj
nielen
predškolských
zručností,
ale
aj
slovenského
jazyka
a
logického
myslenia.
V
domácom
prostredí
obvykle
komunikujú
v
rómskom
jazyku,
slovenský
jazyk
začínajú
používať
až
po
nástupe
do
školy.
Nedostatky
v
rôznych
rovinách
a
v
oblasti
myslenia
sa
prejavujú
už
pri
vstupe
do
školy,
pri
ktorých
deti
z
MRK
podávajú
výrazne
nižší
výkon
než
ich
rovesníci.
Do
prvého,
prípadne
nultého
ročníka
nastupujú
deti
z
MRK
väčšinou
s
nerozvinutými
kognitívnymi
funkciami,
ktoré
sú
nevyhnutné
pre
osvojenie
čítania
a
písania
bežnými
pedagogickými
postupmi.
Žiaci
z
MRK
potrebujú
pomoc
pri
rozvoji
jazykových
a
kognitívnych
zručností.
Učitelia
hľadajú
efektívne
nástroje
pre
ich
rozvoj.
Preto
do
nášho
školstva
chceme
aplikovať
zahraničím
overenú
a
mnohých
krajinách
používanú
metódu
"Feuersteinove
inštrumentálne
obohacovanie"
(FIE)
zameranú
na
rozvoj
kognitívnych
funkcií.
Metóda
vychádza
z
princípov
vývinovej
a
kognitívnej
psychológie
a
mnohými
štúdiami
preukázala
svoju
účinnosť
pri
práci
s
deťmi
a
dospelými,
u
ktorých
bola
z
rôznorodých
príčin
zastavená
alebo
spomalená
prirodzená
schopnosť
učiť
sa
a
využívať
naučené poznatky v bežnom živote.
Realizácia
projektu:
Pracovníci
Feuersteinovho
inštitútu
zrealizovali
testovanie
29
detí
(práve
nastupujúcich
do
nultého
ročníka
ZŠ
Veľká
Ida
–
nástroj
(testami)
vyvinutý
Feuersteinovým
inštitútom
na
zisťovanie
kognitívnych
funkcii
človeka.
Tento
dynamický
spôsob
testovania
na
rozdiel
od
bežných
psychometrických
inteligenčných
testov
umožňuje
určiť,
aký
je
potenciál
pre
rozvoj
kognitívnych
schopností dieťaťa, aké má dieťa schopnosti učiť sa.
a)
11
detí
zapojených
do
intenzívneho
programu
FIE
v
rámci
dopoludňajšej
výuky
v
ZŠ
a
tiež
aj
v
popoludňajších hodinách;
b)
8
detí,
ktoré
pochádzajú
z
tej
istej
MRK,
budú
zapojené
do
programu
FIE,
ako
súčasť
dopoludňajšieho
vyučovania
v
ZŠ,
ale
nenavštevujú
popoludní
žiadnu
inštitúciu,
ktorá
sa
zaoberá
vzdelávaním,
t.
j.
nebudú
súčasťou intenzívneho poobedňajšieho programu, ktorý prebieha na ZŠ Veľká Ida;
c)
10
detí,
ktoré
pochádzajú
z
tých
istých
MRK,
ale
nebude
im
poskytnutá
intervencia
FIE.
Každý
týždeň
budeme
venovať
dopoludňajšej
výučbe
3
hodiny,
kde
žiakom
budeme
sprostredkovať
obsah
učiva
pomocou
FIE
programu.
Budeme
využívať
materiál,
ktorý
nám
poskytol
„Feuersteinov“
inštitút
z
Izraela.
Tento
súbor
materiálov
obsahuje
sedem
inštrumentov.
Každým
inštrumentom
máme
pracovať
približne
dva
mesiace.
Za
pomoci
týchto
inštrumentov
máme
u
detí
rozvíjať
slovnú
zásobu,
logické
myslenie,
e
m
p
a
t
i
u
,
vyvolať
u
detí
rôzne
emócie,
kritické
myslenie
a
hlavne
by
sme
mali
u
detí
rozvíjať
abstraktné
myslenie
na
vyššej
úrovni.
Popoludňajšia
výučba,
ktorá
prebieha
v
čase
od
12:30
do
15:15
hodine
sa
týmto
deťom
venuje
špeciálna
pedagogička
a
jeden
pedagogický
zamestnanec
školy,
ktorý
pomáha
pri
výučbe
špeciálnej
pedagogičke.
Táto
výučba
je
rozdelená
na
4
časti.
Prvá
časť
je
stále
zameraná
na
výučbe
s
FIE
programom.
Druhá
časť
je
zameraná
na
relaxáciu,
udržiavanie
pozornosti
–
sústredenosti,
za
pomoci
rôznych
riekaniek,
pesničiek,
básničiek,
rozprávok
a
aktívnych
aktivít.
Tretia
časť
je
zameraná
na
správne
stolovanie
a
na
osvojenie
si
hygienických
návykov.
V
poslednej
časti
sa
špeciálna
pedagogička
zameriava
na
rozvoj
jemnej
a
hrubej
motoriky.
Pomocou
rôznych
grafomotorických
cvičení,
didaktických a pohybových hier.
Copyright © 2012. ZS Velka Ida. Created and Designed - SCHORPIO. Authorized: Mgr. Marek Matta.
Elementary School, Velka Ida 1, 044 55 Velka Ida, SLOVAK REPUBLIC. Director: Mgr. Terezia Besterciova.